Att slappna av 1 augusti

Jag har fått höra, och är rätt övertygad om det själv faktiskt, att jag är en hejjare på att vara ledig. Jag är faktiskt en mästare på att njuta av en helt vanlig ledig dag och fylla den med mina bästa njutningar. Med det menas alltså inte att det måste vara storslagna planer som att åka över till sthlm och gå på Grönan, packa väskan och dra på dagsutflykt till någon skärgårdsö eller fixa värsta middagen och festen. Allt det kan ju vara helt superbra och roligt men det jag anser mig bra på är att uppskatta den lilla lediga tiden och de mindre flådiga upplevelserna. Jonas sa häromdagen att han tycker jag är bra på att ta till vara på stunden (ledighetsstunden då vill säga..). Det är bland de finaste komplimanger jag fått. Att vara bra på att leva i nuet, är inte det typ meningen med livet? ;D wohoo check på den!

Jag kan på riktigt bli pirrig i hela kroppen då jag vet att jag har en ledig dag framför mig utan planer. För då gör jag den till min, the best of the best à la Jonna. Får jag lägga upp en dag precis som jag önskar så innehåller den ganska tidig uppstigning, yoga/pilates, gofrukost, podcastpromenad, lunch på stan med en vän och fortsatt tid för fri aktivitet. I den aktiviteten inkluderas bloggläsning, youtube-tittande, bokläsning på balkongen. Jag vet att många tycker att man "slänger bort sin tid" när man hänger framför bloggar/vloggar och dylikt men jag håller faktiskt inte med. Att läsa bloggar kan inspirera mig otroligt mycket, att lyssna på podcaster får mig att tänka nya tankar och ger samtalsämnen att diskutera *IRL*.
Att bli inspirerad är kanske det bästa och viktigaste jag vet, det är nästan det som livet går ut på tänker jag. När jag får inspiration känner jag hur energi strömmar genom kroppen, jag blir så peppad att leva livet helt enkelt! Det är som när man var liten och började komma in i en riktigt bra lek. Det känns i kroppen när något är bra, spännande och du får totalt ge dig hän i den förtrollande omgivningen som väntar..! 

I slutändan är det ju människor som inspirerar mig; fascinerande smarta härliga och öppna männsikor som bjuder på sig själva genom bilder, samtal och text. Att det sen är i formatet blogg eller vlogg eller instagram, det är väl bara hur bra som helst? Att ha inspiration så lättillgänglig, bara några knapptryck bort är väl helt fantastiskt!?

Tack vare dessa forum och INTERNET ( <3 !) har jag bl.a hittat yoga som jag känner att håller på att öppna upp för väldigt mycket nytt och fint i mitt liv *as we speak*, det inspirerar mig till att skriva, till att ta foton och fånga ögonblick, till att komma ut på timslånga promenader och njuta av naturen. Genom att spendera lite tid framför datorn tror jag faktiskt att jag blir bättre på att uppskatta även de små stunderna i livet. Vilket just livet, som tur är, är fyllt utav!

Imorse vaknade jag 05.30 av att träden utanför fönstret badade i eldrött ljus. Det var för vackert för att somna om så jag drog helt enkelt på mig byxor och en hoodie för att halvt i sömnen gå ner till Sjökvarteret och fånga soluppgången.

 
Igår testade jag för första gången att meditera. I 5 minuter. Idag testade jag igen. Här, på en sten. Är inte så bra på det än men det är skönt. Så det är okej.
Jag inser att jag smått håller på att bli en person som jag för inte så länge sen skulle ha stört mig lite på. En som mediterar och yogar och stiger upp i soluppgången. Men what evs.. Nu är det såhär bara och jag mår bra av det. Cynismen får ligga kvar i sängen och ha sovmorgon ibland.

På Lilla holmens parkering mötte jag denne unge herre. Vi slog följe över bron.
Jag gick sedan ner till stranden och satt en stund på bryggan. Lyssnade på Gustav Broström (Perfect Day Medias-"Sommartankar") som berättade om sin mamma som tagit självmord. Jag grät flera gånger och han spelade dessutom så himla fin musik.
När jag kom ut på parkeringen igen mötte jag ett helt ungdomsgäng som kom gående från stan mot Lilla holmen. Både tjejer och killar. De såg skeptiskt på mig och tog en stor lov runt för att sen babbla vidare över bron. Verkade ha varit en bra helgnatt. Jag stängde grinden bakom dem för säkerhets skull.


Senare idag ska jag gå på bröllop! Ska bli så kul!! Kommer säkert bli trött och slut pga den tidiga uppstigningen men det var det värt alla gånger!
 



 

Kommentarer:

1 Iris:

Inspirerande! Till och med jag kan tydligen bli inspirerad av bloggar!!

Kommentera här: