Post-tenta

Ville bara pop in och säga att jag överlevde tentan!! YES. Eller jag vet ju inte om jag klarade den ännu men det är åtminstone skriven och det kändes helt okej iaf. Vi skrev den på Danderyds sjukhus kl 13-16, en idiotisk tentaskrivningstid om ni frågar mig. Vad ska man göra under förmiddagen?? Jag kan inte ta sovmorgon för jag vaknar tidigt när jag är nervös. Jag kan inte riktigt plugga. Nervositeten gör mig för ofokuserad och rastlös. Dessutom känns det som att jag inte kan få in ny kunskap så sent inpå... 
Var iaf duktig och gick upp och gjorde lite pilates/yoga, åt frukost och försökte gå igenom en gammal tenta. For ut på en springtur. Fysisk aktivitet är bra för stressnivåerna. Det är ungefär vårt mantra under hela den här utbildningen, heh *nerds. Det var dock jättejobbigt och jag höll på att ge upp. Konsigt hur det kan vara så olika från dag till dag?! Jag hann umgås lite med J som var ledig och vi åt lunch tillsammans. Sen skulle jag åka iväg med tunnelbanan mot Danderyd. Åkte överdrivet tidigt men var för rastlös för att vara hemma. Men det var när jag satt på tåget som problemen började......
Värsta mardrömmen, att kollektivtrafiken inte ska funka just den dagen man har tenta, ja precis det hände. Tåget gick långsamt fram tills vi nådde Mariatorget. Då sa de att vi inte skulle kunna åka längre. Så jag fick hoppa av, springa över Söder till Slussen, byta till grön linje och sen hoppa av vid T-centralen. Här hade jag redan plockat av mig både jacka o tröja eftersom jag svettades like a sinner in church pga springtur, plötslig indian summer i sthlm(?!) och såklart min pågående hjärtattack utlöst av grav tidspanik. Vid t-centralen skulle jag byta till röd linje igen för att kunna fortsätta norrut. Jag och resten av stockholm alltså. Det var proppat på perrongen. Och inget tåg kom. En klasskompis sms:ade att hon givit upp och tagit taxi. En annan messade o sa att hon också stod på t-centralen tillsammans med två andra från klassen. Efter en stunds snurrande och viftande av armar hittade jag dem till slut. Blev så tacksam! Nu var jag iaf inte ensam i min panik längre. Vi kunde panika tillsammans och det är ju alltid lite lugnande. Vi bestämde oss för att skita i röda tunnelbanan o satsa på alternativ väg. Vilken det verkligen blev. En grön tunnelbana, spring, två bussar och mer spring senare kom vi fram till Danderyd och till och med 8 minuter innan tentan skulle börja! Hann faktiskt också gå på toaletten, lyx! Sen skrevs tentan, fortfarande med förhöjda stresshormonnivåer surrandes i kroppen och högt blodtryck. 

Efter tentan åkte jag Josse Anna o Emma iväg mot Trosa där Emma bor. En riktig post-tenta-get-away! 1,5-2 timmar tar det att komma sig dit..! Vi handlade på Ica och sen blev det tacos, skratt och snapchats-holabalola ända tills vi satte oss på bussen och vinkade Emma hejdå för att åka hem till stockholm igen.

Det var den långa dagen. Idag är jag ledig, inte en studiebok eller instuderingsfråga in sight! Jag har tagit det lugnt. Låg i sängen och lyssnade på regnet utanför innan jag steg upp, spann som en katt! Städat lite i köket (väldigt avkopplande när man får göra det i lugn o ro), varit och tränat, shoppat en hårklämma, handlat mat och nu hemma igen. Mys framför youtube och senare ikväll kommer BONDE SÖKER FRU! :D Blir inte bättre!


En mysig frukost från i somras på stugan får representera denna mysiga dag.
 

Kommentera här: